پروپوزال آماده آموزش ابتدایی: بررسی رابطه بین استفاده از الگوهای فعال تدریس توسط معلمان دوره ابتدایی شهرستان دیر و یادگیری اثربخش فراگیران
عنوان پروپوزال: بررسی رابطه بین استفاده از الگوهای فعال تدریس توسط معلمان دوره ابتدایی شهرستان دیر و یادگیری اثربخش فراگیران
قسمت هایی از پروپوزال:
بیان مسأله:
شیوههای متنوعی در تدریس وجود دارد که هر کدام برای شرایط و درس خاصی مناسبتر است، لذا معلم باید با توجه به هدفهای آموزش، موضوع درس، ویژگیهای دانشآموزان، امکانات موجود، جو حاکم بر کلاس، تعداد فراگیران، زمان در اختیار کلاس و دهها مسأله دیگر، مناسبترین شیوه را انتخاب کند. نتایج تحقیقات نشان میدهد که در اجرای دورههای آموزشی ضمن خدمت، باید توجه برنامه ریزان به روشهای تدریس فعال، به جای روشهای سنتی، معطوف گردد به گونهای که گرایش به سوی خلاقیت و تقویت تفکر و استدلال باشد. پژوهشهای صورت گرفته نشان میدهد که معلمان دوره ابتدایی در جنبه مهارتهای تدریس علی الخصوص در دروس فارسی، ریاضی، علوم، هدیههای آسمانی، با مشکلات بیشتری مواجه هستند (عیبری، ۱۳۸۹).
……
مرور منابع:
مهرام و همکاران (۱۳۸۷) تأثیر تدریس فعال به شیوهی بحث گروهی دانشجو- محور با شیوهی سخنرانی بر یادگیری اثربخش دانشجویان پزشکی را مورد بررسی قرار داد. در این مطالعهی نیمه تجربی، دو شیوه سخنرانی و بحث گروهی در گروههای کوچک (۶ تا ۸ نفره) در تدریس درس تئوری کودکان در چهار دوره از دانشجویان پزشکی زنجان آزمایش گردید. بعضی عناوین به صورت سخنرانی و برخی نیز به صورت بحث گروهی دانشجو- محور تدریس شدند. میانگین درصد پاسخهای صحیح در کوییزهای آخر کلاسهای به شیوهی بحث گروهی و سخنرانی، به ترتیب ۸۴ و ۴۵ درصد بود که اختلاف معنیداری را نشان داد ولی مقایسهی میانگین درصد پاسخهای صحیح به سوالات آزمونهای پایانی در دو شیوه به ترتیب بالا به میزان ۶۷ درصد و ۶۵ درصد، اختلاف معنیدار نشان نداد.
………..
فرضیههای تحقیق:
فرضیه۱: بین استفاده از طرح درس مناسب توسط معلمان و میزان یادگیری اثر بخش فراگیران رابطه وجود دارد.
فرضیه۲: بین استفاده از روش پروژه توسط معلمان و میزان یادگیری اثر بخش فراگیران رابطه وجود دارد.
فرضیه۳: بین استفاده از روش پرسش و پاسخ توسط معلمان و میزان یادگیری اثر بخش فراگیران رابطه وجود دارد.
فرضیه۴: بین ایجاد انگیزه در آغاز تدریس توسط معلمان و میزان یادگیری اثر بخش فراگیران رابطه وجود دارد.
فرضیه ۵: بین معرفی منابع اطلاعاتی توسط معلمان و میزان یادگیری اثر بخش فراگیران رابطه وجود دارد.
………….