عنوان پروپوزال: تاثیر آموزش علوم به روش مبتنی بر پژوهش بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی
عنوان پروپوزال: تاثیر آموزش علوم به روش مبتنی بر پژوهش بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی
قسمت هایی از پروپوزال:
بیان مسأله:
از مراحل مهم طراحی آموزشی، انتخاب روش تدریس است. معلم بعد از انتخاب محتوی و قبل از تعیین وسیله، باید خط مشی و روش مناسب تدریس خود را انتخاب کند. تدریس یکی از ارکان اصلی هر سیستم آموزشی به شمار میرود که کارآیی هر نظام آموزش بستگی به آن دارد. یکی از مشکلات نظام تعلیم و تربیت کشورمان، مربوط به عدم آشنایی و عدم استفاده از الگوها و روشهای پیشرفته تدریس است. تدریس در گذشته بر اساس دیدگاه متخصصان تعلیم و تربت به معنی انتقال معلومات بوده اما صاحبنظران جدید تعلیم وتربیت بر این باورند که معلم باید روش دانستن را به دانشآموز بیاموزد نه اینکه صرفاً به انتقال فرمولها و معلومات اکتفا کند معلم باید دانشآموز را کمک کند تا خود تجربه کند و از طریق تجارب خود مطالب را فراگیرند ، لذا توجه به کیفیت و شیوه تدریس معلمان باید امر بسیار ضروری و جدی تلقی شود و برنامه ریزان و مسئولان موظفند که فرصتهای لازم برای آشنائی هر چه بیشتر معلمان با روشها و الگوهای جدید و خلاق تدریس را فراهم نموده ، و شرایط و امکانات را برای اجرای موفقیت آمیز این روشها آماده نمایند (عیبری، ۱۳۸۹).
……
مرور منابع:
عیبری و همکاران (۱۳۸۹) تأثیر روش های تدریس فعال همیاری(مشارکتی)، اکتشافی و سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی و نگرش نسبت به درس فیزیک در دانش آموزان دختر پایه اول متوسطه منطقه سنگر را مورد مطالعه قرار دادند. جامعه پژوهشی، کل دانش آموزان دختر سال اول متوسطه منطقه سنگر بوده است. یافته های پژوهش نشان دادند که بین دو روش تدریس همیاری و اکتشافی در پیشرفت تحصیلی در درس فیزیک تفاوت معناداروجود داشت که میانگین نمرات افزوده گروه همیاری بالاتر از گروه اکتشافی بود ولی بین گروه های دیگر دو به دو تفاوت معناداری وجود نداشت.
واسیلی و همکاران (۲۰۰۹) تأثیر دو روش سخنرانی و مبتنی بر پژوهش و ایفای نقش را بر عملکرد دانش آموزان دبیرستانی مورد بررسی قرار دادند. آنها گزارش کردند که روش های مبتنی بر پژوهش باعث یادگیری بهتر در دانش آموزان نسبت به روش سخنرانی شد.
………..
فرضیههای تحقیق:
۱- آموزش علوم به روش مبتنی بر پژوهش تأثیر مثبت معنی داری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی دارد.
۲- آموزش علوم به روش مبتنی بر پژوهش تأثیر مثبت معنی داری بر خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی دارد.
………….