اقدام پژوهی املا دبیر ادبیات فارسی

نمونه کامل اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی  درس املا

معرفی :

اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی باموضوع:  چگونه توانستم نمرات دانش آموزان را در درس املا افزایش دهم ؟ تعداد صفحات چهل صفحه –  بصورت ورد و قابل ویرایش – قیمت ۳۰۰۰   تومان –

فهرست مطالب، چکیده و فایل کامل پی دی اف (فقط برای مشاهده) در زیر آمده است :

 

فهرست مطالب

چکیده

بیان مسأله

اهداف

الف: هدف کلّی:

ب: اهداف اختصاصی:

توصیف وضع موجود (شواهد۱)

الف) شاخص‌های کیفی وضع موجود

ب) شاخص‌های کمّی وضع موجود

استفاده از روش مشاهده مستقیم

بررسی آزمون‌های سه ماه نخست و  ترم اوّل سال  تحصیلی

بررسی علل غلط نویسی دانش‌آموزان

جمع‌آوری داده‌ها

ب)نظرسنجی از دانش‌آموزان

ج) مشاهده

تجزیه و تحلیل داده‌ها

پیشینه

الف) مبانی نظری:

ب) پیشینه‌ی عملی:

ارایه‌ی راه‌حل‌های پیشنهادی

الف ـ روش‌های تقویت حافظه‌ی دیداری

الف ـ۱ـ شبکه‌ی بازیابی کلمات

الف ـ۲ـ پرکردنی

الف ـ۳ـ املای ذهنی

الف ـ۴ ـ کامل‌کردنی

الف ـ۵ـ املای گروهی

الف ـ ۶ـ املای جمله‌سازی

الف ـ۷ـ املای کارتی

الف ـ۸ـ خواندن کتاب با صدای بلند

الف ـ۹ـ آموزش هم‌خانواده

الف ـ۱۰ ـبازی املایی «نصف دیگرم کجاست»

ب ـ روش‌های  ابتکاری در جهت تقویت حافظه‌ی دیداری

ج ـ روش‌های تقویت اعتماد به‌نفس دانش‌آموزان ضعیف در املا

انتخاب راه‌حل‌ها

اعتبار بخشی به راه‌حل‌های انتخابی

اجرای راه‌حل‌ها

۱ـ شبکه‌ی بازیابی کلمات

نظارت بر اجرای راه حل

۲ـ املای ذهنی

نظارت برای اجرای راه‌حل

۳ـ کامل‌کردنی

نظارت بر اجرای راه‌حل

۴ـ خواندن کتاب با صدای بلند

نظارت بر اجرای راه‌حل

۵ـ آموزش هم‌خانواده

نظارت بر اجرای راه‌حل

۶ـ جدول کوش‌یاب

نظارت بر اجرای راه‌حل

۷ـ مکعب جورچین حروف

نظارت بر اجرای راه‌حل

۸ـ مسابقه‌ی حروف‌چین

نظارت بر اجرای راه‌حل

۹ـ برچسب حروف

نظارت بر اجرای راه‌حل

۱۰ـ املای گروهی

نظارت بر اجرای راه‌حل

۱۱ـ تغییر روش تصحیح املا

۱۲ـ تشویق

مشارکت و نقّادی همکاران

اصلاح، تعدیل و یا تغییر راه‌حل‌ها

توصیف وضع مطلوب (شواهد ۲)

الف) شاخص‌های کیفی وضع مطلوب

ب)شاخص‌های کمّی وضع مطلوب

استفاده از روش مشاهده مستقیم

الف ـ بررسی آزمون‌های برگزار شده

ب ـ پرسش‌نامه:

نتیجه‌گیری

پیشنهاد و راهکارها

الف)به مسئولان محترم پیشنهاد می‌گردد:

ب)به همکاران گرامی توصیه می‌شود:

ج) به اولیای ارجمند پیشنهاد می‌گردد:

 

چکیده

همه‌ی ما دوران تحصیل و مدرسه‌ی خود را خوب به یاد داریم. کلاس‌های پرجمعیّتی که هر نیمکت با زحمت سه دانش‌آموز را در خود جای می‌داد. زمانی که زنگ املا فرا می‌رسید، معلم می‌گفت: «بچّه‌ها! نفرات وسط هر نیمکت بیرون بیایند و روی زمین بنشینند. بچًه‌هایی هم که در نیمکت‌ نشسته‌اند، کیف‌هایشان را روی نیمکت بگذارند. سرمیزی‌ها سر میز. ته میزی‌ها هم ته‌میز» کوهی از کیف بر روی میزها قرار می‌گرفت تا مبادا دانش‌آموزی سرخود را حرکت دهد و چشمش به املای دیگری بیفتد. سپس معلم با حالت دستوری و کلمه به کلمه، متن املا را می‌خواند.

هنوز هم با گذشت سال‌ها، حتّی با تغییر کتاب‌های درسی، باز هم شاهد برگزاری چنین املاهایی در کلاس درس هستیم. این موضوع باعث تعجّب است که با وجود این همه تغییرات، باز هم به شکل سنّتی به دانش‌آموزان املا می‌گوییم؟ آیا واقعاً روش دیگری برای گفتن املا وجود ندارد؟ چرا سعی نمی‌کنیم در درس املا به شیوه‌هایی نو و جذّاب‌ هم توجّهی داشته باشیم؟ اصلاً چرا روش‌های سنّتی را کنار نمی‌گذاریم؟ مگر نه این است که ما بایستی این نونهالان باغ مدرسه را برای روزگاری جز روزگار خود تعلیم ‌دهیم و تربیت ‌کنیم.آیا تاکنون از خود آنان پرسیده‌ایم تا چه اندازه به این روش‌ها علاقه‌مند هستند؟

چرا زنگ املا در برخی مدارس به زنگی خشک و بی‌روح تبدیل می‌شود و هزاران چرا و دریغ دیگر! آیا فکر نمی‌کنید که دیگر زمان آن رسیده است که باور و نگاهمان را نسبت به درس املا تغییر دهیم؟ دانش‌آموزانمان را باور کنیم؟ به فکر شکوفایی خلّاقیّت آنان باشیم و از املا گفتن سنّتی بپرهیزیم و آن‌ها را از این گرداب توالی و تکرار  برهانیم؟

در رابطه با موضوع املا، تاکنون پژوهش‌های فراوانی صورت گرفته‌است که در مجلّات و کتب گوناگون به چاپ رسیده‌است. در همه‌ی آنها به این نکته اشاره‌ شده‌است که درس املا نیاز به بازنگری و توجّهی جدّی از سوی معلّمان و دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت دارد. چرا که تمام نگارندگان مقاله‌ها از افت تحصیلی دانش‌آموزانشان در این درس شکایت داشتند و راه‌حل‌های که برای برطرف شدن مشکل خود ارائه کرده‌بودند در جهت شکستن هنجار سنتّی درس املا بوده‌است و در پایان به تغییرات شگرفی در نگرش و بازخورد دانش‌آموزان دست یافته‌بودند که در قسمت ادبیّات موضوع به آنها اشاره کرده‌ام.

من نیز در این اقدام‌پژوهی سعی‌کرده‌ام ابتدا به بررسی موانع و مشکلاتی که در تدریس این درس با آن‌ها مواجه‌ بوده‌ام، بپردازم و سپس با استفاده از روش‌هایی که در مقالات و کتب گوناگون مطرح شده‌است و تجربیّات و راه‌کارهای ابتکاری خودم نمره‌ی دانش‌آموزانم را در درس املا افزایش دهم.

 

برای اطمینان شما :

فایل پی دی اف این اقدام پژوهی را فقط برای مشاهده و بصورت پی دی اف در زیر قرار داده ایم . ابتدا فایل پی دی اف را مشاهده نمائید و در صورت رضایت می توانید فایل ورد و قایل ویرایش این اقدام پژوهی را بصورت خرید انلاین و به قیمت فقط  سه هزار تومان از لینک خرید آن دریافت نمائید . ابتدا فایل پی دی اف  :

در صورت رضایت فایل ورد و قابل ویرایش این اقدام پژوهی را از لینک خرید زیر و بصورت انلاین و با قیمت سه هزار تومان بعد از پرداخت دریافت نمائید .

راهنمای خرید :   برای خرید انلاین ابتدا بر روی لینک خرید زیر کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید و دانلود سایت علمی و پژوهشی اسمان شوید .و فایل را بصورت مستقیم خرید و دانلود نمائید. لینک خرید :

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0