عنوان پروپوزال: تأثیر آموزش های قبل از دبستان در یادگیری مهارت های نوشتاری دانش آموزان پایه اول مقطع ابتدایی (شهرستان دزفول در سال تحصیلی ۹۰-۹۱).
عنوان پروپوزال: تأثیر آموزش های قبل از دبستان در یادگیری مهارت های نوشتاری دانش آموزان پایه اول مقطع ابتدایی (شهرستان دزفول در سال تحصیلی ۹۰-۹۱).
قسمت هایی از پروپوزال:
بیان مسأله:
آموزش و پرورش پیشدبستان، برنامههایی است که برای کودکان سه تا شش ساله قبل از ورود آنها به دوره دبستان ارائه میشود. ویژگی مهم این دوره، عبارت است از: کودک محوری، استفاده از بازی و فعالیتهای جسمانی کودک و فراهم ساختن محیطی محرک و برانگیزاننده برای رشد عقلانی، اجتماعی، کلامی، عاطفی و جسمانی کودک. آموزش پیشدبستان، برنامهای کودک محور و منطبق بر بازیها و فعالیتهای کودک است و باید محیطی مناسب جهت رشد هوشی کودک فراهم آورد. در آموزش پیشدبستان، زمینههای ایجاد مهارت خواندن، نوشتن و حساب کردن و همچنین زمینه تجارب مستقیم و دست اول برای کودکان فراهم میشود. اگر چه در این دوره طراحی آموزش و جدولبندی زمانی و نظم در برنامهها هم مورد تاکید قرار میگیرد، اما برنامهها نسبت به نیازهای کودکان انعطافپذیر است. همچنین در برنامههای آموزش پیشدبستانی ایجاد خود انضباطی یعنی انضباطی که از درون خود کودک ناشی میشود مورد تاکید قرار میگیرد (احدیو کاکاوند، ۱۳۸۸).
……
مرور منابع:
مفیدی و سبزه (۱۳۸۷) تاثیر فعالیت های زبان آموزی دوره پیش دبستانی بر رشد زبان گفتاری دانش آموزان پایه اول دوره ابتدایی را مورد مطالعه قرار دادند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر فعالیت های زبان آموزی دوره پیش دبستان بر رشد زبان گفتاری دانش آموزان پایه اول دوره ابتدایی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش جمعا ۸۸۳۴ نفر از دانش آموزان دختر و پسر در مدارس دولتی آموزش و پرورش منطقه ۱۵ شهر تهران بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای، ۱۰۰ نفر از دانش آموزان (۵۰ دختر و ۵۰ پسر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. از این تعداد، ۵۰ نفر دوره پیش دبستان را گذرانده بودند و ۵۰ نفر دیگر این دوره را نگذرانده بودند. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که رشد زبان گفتاری که شامل مهارت های واژگانی و مهارت های دستوری است، در دانش آموزان پایه اول ابتدایی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، از دانش آموزان هم پایه خود که این دوره را نگذرانده اند بیشتر است و این تفاوت به لحاظ آماری معنادار است. به علاوه، در این پژوهش تفاوت معنی داری بین دختران و پسران از لحاظ رشد زبان گفتاری مشاهده نشد.
………..
فرضیههای تحقیق:
۱- آموزش های قبل از دبستان باعث پیشرفت بهتر مهارت نوشتاری رونویسی دانش آموزان می شود.
۲- آموزش های قبل از دبستان باعث پیشرفت بهتر مهارت نوشتاری خوشنویسی دانش آموزان می شود.
۳- آموزش های قبل از دبستان باعث پیشرفت بهتر مهارت نوشتاری جمله سازی دانش آموزان می شود.
۴- آموزش های قبل از دبستان باعث پیشرفت بهتر مهارت نوشتاری املاء دانش آموزان می شود.
………….