عنوان پروپوزال: تأثیر آموزش های قبل از دبستان در یادگیری مهارت های نوشتاری دانش آموزان پایه اول مقطع ابتدایی (شهرستان دزفول در سال تحصیلی ۹۰-۹۱).

عنوان پروپوزال: تأثیر آموزش های قبل از دبستان در یادگیری مهارت های نوشتاری دانش آموزان پایه اول مقطع ابتدایی (شهرستان دزفول در سال تحصیلی ۹۰-۹۱).

قسمت هایی از پروپوزال:

بیان مسأله:

آموزش و پرورش پیش‏دبستان، برنامه‏هایی است که برای کودکان سه تا شش ساله قبل از ورود آنها به دوره دبستان ارائه می‏شود. ویژگی مهم این دوره، عبارت است از: کودک محوری، استفاده از بازی و فعالیت‏های جسمانی کودک و فراهم ساختن محیطی محرک و برانگیزاننده برای رشد عقلانی، اجتماعی، کلامی، عاطفی و جسمانی کودک. آموزش پیش‏دبستان، برنامه‏ای کودک محور و منطبق بر بازی‏ها و فعالیت‏های کودک است و باید محیطی مناسب جهت رشد هوشی کودک فراهم آورد. در آموزش پیش‏دبستان، زمینه‏های ایجاد مهارت خواندن، نوشتن و حساب کردن و همچنین زمینه تجارب مستقیم و دست اول برای کودکان فراهم می‏شود. اگر چه در این دوره طراحی آموزش و جدول‏بندی زمانی و نظم در برنامه‏ها هم مورد تاکید قرار می‏گیرد، اما برنامه‏ها نسبت به نیازهای کودکان انعطاف‏پذیر است. همچنین در برنامه‏های آموزش پیش‏دبستانی ایجاد خود انضباطی یعنی انضباطی که از درون خود کودک ناشی می‏شود مورد تاکید قرار می‏گیرد (احدیو کاکاوند، ۱۳۸۸).

……

مرور منابع:

مفیدی و سبزه (۱۳۸۷) تاثیر فعالیت های زبان آموزی دوره پیش دبستانی بر رشد زبان گفتاری دانش آموزان پایه اول دوره ابتدایی را مورد مطالعه قرار دادند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر فعالیت های زبان آموزی دوره پیش دبستان بر رشد زبان گفتاری دانش آموزان پایه اول دوره ابتدایی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش جمعا ۸۸۳۴ نفر از دانش آموزان دختر و پسر در مدارس دولتی آموزش و پرورش منطقه ۱۵ شهر تهران بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای، ۱۰۰ نفر از دانش آموزان (۵۰ دختر و ۵۰ پسر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. از این تعداد، ۵۰ نفر دوره پیش دبستان را گذرانده بودند و ۵۰ نفر دیگر این دوره را نگذرانده بودند. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که رشد زبان گفتاری که شامل مهارت های واژگانی و مهارت های دستوری است، در دانش آموزان پایه اول ابتدایی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، از دانش آموزان هم پایه خود که این دوره را نگذرانده اند بیشتر است و این تفاوت به لحاظ آماری معنادار است. به علاوه، در این پژوهش تفاوت معنی داری بین دختران و پسران از لحاظ رشد زبان گفتاری مشاهده نشد.

………..

فرضیه‏های تحقیق:

۱- آموزش های قبل از دبستان باعث پیشرفت بهتر مهارت نوشتاری رونویسی دانش آموزان می شود.

۲- آموزش های قبل از دبستان باعث پیشرفت بهتر مهارت نوشتاری خوشنویسی دانش آموزان می شود.

۳- آموزش های قبل از دبستان باعث پیشرفت بهتر مهارت نوشتاری جمله سازی دانش آموزان می شود.

۴- آموزش های قبل از دبستان باعث پیشرفت بهتر مهارت نوشتاری املاء دانش آموزان می شود.

………….

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

0