عنوان پروپوزال: بررسی و شناسایی عوامل مؤثر در بهره وری معلمان و رتبه بندی آنها قسمت هایی از پروپوزال:
بیان مسأله:
بهرهوری آموزشی در مدارس از جمله بحثهای مداومی است که مرتباً در حیطه آموزش و پرورش مطرح میشود؛ نظارت جدیای بر عملکرد افراد مشغول به کار در حوزه آموزشی وجود ندارد و همین عدم نظارت باعث شده است که کیفیت آموزشی در ایران به شدت پایین بیاید. در این مورد باید گفت که نظارت بر کیفیت آموزشی بر عهده خود آموزش و پرورش است و باید از نزدیک معلمان را ارزیابی کند تا رقابت سالم میان آنها به وجود بیاید و از طرف دیگر در پذیرش معلمان جدیت و برنامه خاصی وجود ندارد، آموزش ضمن خدمت و بررسی عملکرد دبیران وجود ندارد. وقتی معلمان دغدغه هزینه خود و زندگیشان را داشته باشند چگونه میتوانند به فکر بهتر آموزش دادن به نونهالان جامعه باشند و تا زمانی که این مسئله پابرجاست، روند معکوس بهرهوری آموزشی در ایران نیز پابرجاست (فرجی، ۱۳۸۵).
……
مرور منابع:
میر غفوری و صیادی (۱۳۸۶) شناسایی و تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر بهره وری معلمان را در استان یزد انجام دادند. در گام نخست با بکارگیری نظرات خبرگان و تکنیک دلفی، ۳۹ عامل تاثیرگذار بر بهره وری معلمان شناسایی و در هفت گروه طبقه بندی گردید. در نهایت با استفاده از روش های آماری و تکنیک Topsis این عوامل رتبه بندی شدند. نتایج رتبه بندی در مطالعه آنها نشان می دهد که عامل های آموزشی و اقتصادی، رفاهی دارای بیشترین تاثیر بر بهره وری معلمان می باشند.
………..
فرضیههای تحقیق:
عوامل آموزشی بر بهره وری معلمان تأثیر معنی دار دارد.
عوامل مدیریتی بر بهره وری معلمان تأثیر معنی دار دارد.
عوامل اقتصادی و رفاهی بر بهره وری معلمان تأثیر معنی دار دارد.
عوامل فردی بر بهره وری معلمان تأثیر معنی دار دارد.
عوامل فیزیکی و محیطی بر بهره وری معلمان تأثیر معنی دار دارد.
عوامل فرهنگی بر بهره وری معلمان تأثیر معنی دار دارد.
عوامل به روز رسانی اطلاعاتی معلمان در بهره وری معلمان تأثیر معنی دار دارد.