عنوان پروپوزال: اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر پرخاشگری دانش آموزان دختر دبیرستان منطقه سندرک شهرستان میناب

عنوان پروپوزال: اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر پرخاشگری دانش آموزان دختر دبیرستان منطقه سندرک شهرستان میناب

قسمت هایی از پروپوزال:

بیان مسأله:

اولین بار در سال ۱۹۹۰ روانشناسی به نام «سالوی» ، اصطلاح هوش هیجانی را برای بیان کیفیت و درک احساسات افراد، همدردی با احساسات دیگران و توانایی اداره مطلوب خلق و خو به کار برد. درحقیقت این هوش مشتمل بر شناخت احساسات خویش و دیگران و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیمات مناسب در زندگی است. به عبارتی عاملی است که به هنگام شکست، در شخص ایجاد انگیزه می کند و به واسطه داشتن مهارتهای اجتماعی بالا منجر به برقراری رابطه خوب با مردم می شود. هوش هیجانی بوسیله بهبود مهارت های هیجانی قابل رشد و توسعه است. هوش هیجانی مفهومی قابل یادگیری است. بر خلاف بهره هوشی که در طول زندگی سطح آن تقریبا ثابت و ایستا می باشد. هوش هیجانی را می توان رشد و توسعه داد.(مختاری بور و همکاران، ۱۳۸۶). هوش هیجانی یکسری از توانایی ها و مهارت های غیرشناختی است که توانایی برد را در مقابله با فشارها و اقتضاهای محیطی افزایش می دهد (بارون[۱] ۱۹۹۷).

……

مرور منابع:

کیمیایی و همکاران (۱۳۹۰) آموزش هوش هیجانی و اثربخشی آن بر کاهش پرخاشگری نوجوانان پرخاشجوی را مورد مطالعه قرار دادند. روش پژوهش از نوع تجربی (طرح پیش آزمون پس آزمون) با گروه کنترل بوده است. بدین منظور، ابتدا از بین مدارس راهنمایی ناحیه ۵ آموزش و پرورش شهر مشهد به روش خوشه ای تصادفی چند مرحله ای یک مدرسه و از آن تعداد ۱۰۰ دانش آموز به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. آن گاه پرسشنامه خشم نلسون و همکاران (۲۰۰۰) اجرا و تعداد ۲۰ دانش آموز که نمره بالاتری گرفته بودند به عنوان پرخاشجوی غربال شدند و به صورت تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آزمودنی های هر دو گروه قبل و بعد از برنامه آموزش هوش هیجانی، پرسشنامه هوش هیجانی شات و پرسشنامه خشم نلسون را کامل کرده و به گروه آزمایش به مدت ۱۰ جلسه برنامه آموزش هوش هیجانی آموزش داده شد. نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی و پرخاشگری نوجوانان پرخاشجوی، همبستگی منفی معنی داری وجود دارد.

………..

فرضیه‏های تحقیق:

فرضیه اصلی تحقیق:

۱- آموزش هوش هیجانی باعث کاهش پرخاشگری دانش آموزان دختر دبیرستان می شود.

فرضیه های فرعی:

۲- آموزش هوش هیجانی باعث کاهش مولفه خشم و غضب پرخاشگری دانش آموزان دختر دبیرستان می شود.

۳- آموزش هوش هیجانی باعث کاهش مولفه تهاجم و توهین پرخاشگری دانش آموزان دختر دبیرستان می شود.

۴- آموزش هوش هیجانی باعث کاهش مولفه لجاجت و کینه توزی پرخاشگری دانش آموزان دختر دبیرستان می شود.

………….

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

0