اقدام پژوهی املا : چگونه توانستم ضعف درس املا را در دانش آموزان پایه ششم برطرف سازم

معرفی :

اقدام پژوهی   آموزگار ششم ابتدایی با عنوان :  چگونه توانستم ضعف  درس املا را در دانش آموزان پایه ششم برطرف سازم .بصورت ورد و قابل ویرایش – تعداد صفحات بیست و پنج و پنج صفحه ، قیمت ۱۰۰۰۰تومان (سه هزار تومان) 

فهرست مطالب و چکیده  در زیر آمده است :

 

چکیده

املا، به معنی جانشین ساختن صحیح صورت نوشتاری کلمات و حروف به جای صورت آوایی آن‌هاست.

اصطلاح دیس گرافی نیز برای کودکانی اطلاق می‌شود که علی‌رغم هوش طبیعی، بسیار بد می‌نویسند. برخی معتقدند که بدنویسی این کودکان معمولاً به دلیل عدم هماهنگی حرکتی آنان است اما به هر حال نوشتن باید به عنوان یک عمل پیچیده که شامل رشد ذهنی، مهارت‌های حرکتی و بینایی است، در نظر گرفته شود.

با توجه به اینکه معمولاً بیان محاوره‌ای کلمات و نوشتن رسمی آنها در بسیاری از موارد با یکدیگر تطابق ندارد لذا املا نوشتن کار دشواری است.

اینجانب در سال تحصیلی ………….. به عنوان آموزگار پایه ششم ، با دانش آموزانی مواجه بودم که دارای اختلالات در املا نویسی بودند . باید دیدن این مشکلات تصمیم گرفتم تا راه حل هایی برای بهتر شدن انها اتخاذ نمایم .

بعد از جمع آوری اطلاعات و تجزیه تحلیل آن ، با روش هایی هچون ، افزایش تمرکز در دانش آموزان ، تقویت عضلات ، تقویت حافظه دیداری و شنوایی و روش های جدید املاگویی مشکلات آنها را در درس املا کاهش دادم .

نکات کلیدی :

دانش آموز – درس املا – اختلالات املا – درمان

 

فهرست مطالب

چکیده

نکات کلیدی :

مقدمه

اهمیت و ضرورت بیان مسأله

توصیف وضعیت موجود

اهداف پژوهش :

هدف اصلی :

اهداف جزئی :

سوالات پژوهش :

گردآوری اطلاعات و شواهد (۱)

الف – مشاهده

ب – گرفتن ازمون املا و بررسی آنها

۱ – اشتباه در نقطه‌گذاری حروف :

۲ -ا شکالات مربوط به تشدید:

۳ – تمیز دیداری :

۴ – ضعف دقت :

۵ – خطاها و علل نارسانویسی :

ج – ترسیم جداول و نمودارهای اختلالات املانویسی دانش آموزان :

نمودار تعداد دانش آموزان با اختلالا مختلف :

د – بررسی سوابق تحصیلی

ه – مصاحبه با اولیاء:

و – مطالعه مقالات و کتاب ها (پیشینه تحقیق )

انواع اشتباهات املا نویسی :

عوامل مشکل‌ساز در املانویسی

ـ اشکال در حافظه دیداری:

ـ ضعف در تمیز دیداری:

ـ ضعف حساسیت شنیداری:

ـ اشکال در حافظه شنیداری:

اختلال املانویسی

انواع خطاهای املایی

علل مهم نارسا نویسی :

درمان وارونه نویسی و قرینه نویسی

تجزیه و تحلیل داده‌ها

راه حل های پیشنهادی ( رد یا قبول )

اجرای طرح جدید و نظارت بر آن

۱-افزایش تمرکز در هنگام املاگویی :

۲-افزایش حافظه شنوایی:

۳-افزایش حساسیت دیداری:

۴-افزایش دقت:..

۵-بکاربردن روش های جدید املا

۱- استفاده از کارت لغات جدید:

۲- استفاده از کارت لغات غلط:

۶ – حل مشکل نارسانویسی

ارزیابی از اقدام های جدید (گردآوری شواهد (۲) )

الف – مشاهده و نمودار :

نمودار مربوط به مشکلاتت و اختلالات املا نویسی :

ب – مصاحبه با دانش آموزان

ج – مصاحبه با والدین :

اعتبار سنجی :

محدودیت های تحقیق :

نتیجه گیری :

پیشنهادات

منابع و مأخذ

فایل پی دی اف این اقدام پژوهی را فقط برای مشاهده و بصورت پی دی اف در زیر قرار داده ایم . ابتدا فایل پی دی اف را مشاهده نمائید و در صورت رضایت می توانید فایل ورد و قایل ویرایش این اقدام پژوهی را بصورت خرید انلاین و به قیمت تومان از لینک خرید آن دریافت نمائید . ابتدا فایل پی دی اف  :

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0